STORE SALES CYCLE MODEL

Om te bepalen hoe innovatieve technologieën best ingezet kunnen worden in de fysieke retail wordt gebruik gemaakt van het Store Sales Cycle model.(*)

Vertrekpunt hierbij is het bedienen van de klant in het verkoopproces. Deze staat dan ook centraal in dit model. Vervolgens zijn er 7 fases gedefinieerd. Ieder van deze fase staat voor een stap in het verkoopproces: van het prille wekken van interesse (“1. bereik”) tot het behoud van de klant en het aanzetten tot een nieuwe aankoop (“7. continueer”). Deze 7 fases vormen de binnencirkel van dit model. De buitenste laag tenslotte bevat voorbeelden van innovatieve technologieën die in iedere fase ingezet kunnen worden. Dit is geen vaststaand gegeven, maar een lijst die voortdurend in beweging is. Uiteraard zijn er technologieën die in meerdere fases van het verkoopproces ingezet kunnen worden,

(*) Shopping Tomorrow (2019) Innovative Retail Technology

BEREIK

De klant bereiken om de winkel en/of zijn producten onder de aandacht te brengen.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het verhogen van het bereik:

BEGRIJP

De klant en zijn/haar behoeften begrijpen om het verkoopproces hier verder op af te stemmen.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het begrijpen van de noden van de klant:

INSPIREER

De klant inspireren door het laten ervaren van de winkel en/of haar producten.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het inspireren van de klant:

INFORMEER

Het verschaffen van de juiste soort, hoeveelheid en kwaliteit productinformatie.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het informeren van de klant:

CONVERTEER

De klant stimuleren en vergemakkelijken om tot een aankoop over te gaan.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het converteren van de klant:

ONTZORG

Het zorg dragen voor de klant nadat de aankoop is gedaan, inclusief de bezorging en instructies voor het gebruik van het product.

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

  • Online klantenplatform
  • Instructievideo
  • Pick-upsysteem
  • Thuisbezorging

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het ontzorgen van de klant:

CONTINUEER

Het voortzetten van de relatie met de bestaande klant en/of het promoten van de winkel en/of haar producten op basis van positieve klantervaringen

Technologieën:

Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:

  • Relatiemanagement
  • Influencertool
  • Loyaliteitsprogramma
  • Feedback analyse
  • NFC

Business cases:

Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het binden van de klant: