STORE SALES CYCLE MODEL
Om te bepalen hoe innovatieve technologieën best ingezet kunnen worden in de fysieke retail wordt gebruik gemaakt van het Store Sales Cycle model.(*)
Vertrekpunt hierbij is het bedienen van de klant in het verkoopproces. Deze staat dan ook centraal in dit model. Vervolgens zijn er 7 fases gedefinieerd. Ieder van deze fase staat voor een stap in het verkoopproces: van het prille wekken van interesse (“1. bereik”) tot het behoud van de klant en het aanzetten tot een nieuwe aankoop (“7. continueer”). Deze 7 fases vormen de binnencirkel van dit model. De buitenste laag tenslotte bevat voorbeelden van innovatieve technologieën die in iedere fase ingezet kunnen worden. Dit is geen vaststaand gegeven, maar een lijst die voortdurend in beweging is. Uiteraard zijn er technologieën die in meerdere fases van het verkoopproces ingezet kunnen worden,
(*) Shopping Tomorrow (2019) Innovative Retail Technology
BEREIK
De klant bereiken om de winkel en/of zijn producten onder de aandacht te brengen.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Interactieve etalageruit
- Virtual store
- Interactieve billboards
- Geofencing (app push messages)
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het verhogen van het bereik:
BEGRIJP
De klant en zijn/haar behoeften begrijpen om het verkoopproces hier verder op af te stemmen.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- People counter
- Digitale loyalty card
- Heatmaps
- Beacons
- Gezichtsdetectie
- Humanoïde robot
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het begrijpen van de noden van de klant:
INSPIREER
De klant inspireren door het laten ervaren van de winkel en/of haar producten.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Augmented Reality
- Virtual Reality
- Sound shower
- Digitaal winkelschap
- Social media wall
- Hologram
- Humanoïde robot
- 3D-body scan
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het inspireren van de klant:
- Digitale assistent: interactief scherm met touchapplicatie – Decathlon i.s.m. Dobit nv
- Touchscreen en interactief wijnrek
- Salesforce Commerce Cloud
- Touchscreen
- Digitaal scherm lift & learn
- 360° zicht cameraopstelling
- Robot als onthaalmedewerker
- Instructievideo via QR-code
- Digitaal scherm inspiratie
- Kiosk met keuzewijzer
- Keuzewijze touchscreenzuil
INFORMEER
Het verschaffen van de juiste soort, hoeveelheid en kwaliteit productinformatie.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Digitale schermen
- Digitaal winkelschap
- Wayfinding
- Digitale kiosk
- NFC
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het informeren van de klant:
- Digitale assistent: interactief scherm met touchapplicatie – Decathlon i.s.m. Dobit nv
- Social visitor display
- Touchscreen en interactief wijnrek
- Salesforce Commerce Cloud
- Touchscreen
- Digitaal scherm lift & learn
- 360° zicht cameraopstelling
- Robot als onthaalmedewerker
- Instructievideo via QR-code
- Digitaal scherm inspiratie
- Productinfo via QR-code
- Monitoring social media campagnes & optimalisatie website
- Kiosk met keuzewijzer
- Keuzewijze touchscreenzuil
- Robot voor wachtrijmanagement
CONVERTEER
De klant stimuleren en vergemakkelijken om tot een aankoop over te gaan.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Digitale assistent
- Digitale wachtrij
- Mobiele betaling
- Loyaliteitsprogramma
- 3D-body scan
- NFC
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het converteren van de klant:
- Digitale assistent: interactief scherm met touchapplicatie – Decathlon i.s.m. Dobit nv
- Touchscreen en interactief wijnrek
- Touchscreen
- Digitaal scherm lift & learn
- 360° zicht cameraopstelling
- Productinfo via QR-code
- Monitoring social media campagnes & optimalisatie website
- Kiosk met keuzewijzer
- Keuzewijze touchscreenzuil
ONTZORG
Het zorg dragen voor de klant nadat de aankoop is gedaan, inclusief de bezorging en instructies voor het gebruik van het product.
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Online klantenplatform
- Instructievideo
- Pick-upsysteem
- Thuisbezorging
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het ontzorgen van de klant:
CONTINUEER
Het voortzetten van de relatie met de bestaande klant en/of het promoten van de winkel en/of haar producten op basis van positieve klantervaringen
Technologieën:
Dit kan met behulp van verschillende technologieën, onder meer:
- Relatiemanagement
- Influencertool
- Loyaliteitsprogramma
- Feedback analyse
- NFC
Business cases:
Hieronder kun je ook een aantal interessante praktijkvoorbeelden terugvinden waarbij werd ingezet op het binden van de klant: