Beknopte definitie:

Door middel van een behulpzame, proactieve en empathische attitude tegemoet komen aan de wensen van de klant. Oog hebben voor klachten, persoonlijke dienstverlening en nazorg.

Kernwoorden:

  • Attitude
  • Behulpzaam
  • Proactief
  • Empathie
  • Persoonlijk

Gedragsindicatoren:

  • Respectvolle attitude / vriendelijk / behulpzaam / reageert snel en adequaat / proactief
  • Empathie / inlevingsvermogen / luistervaardigheid
  • Behoefteanalyse / wensen analyseren
  • Persoonlijke dienstverlening / klachten ernstig nemen / oplossingsgericht / correct advies
  • Nazorg / evalueert de klantentevredenheid / positief imago bewaken
  • Bouwt lange termijn relaties op / schat toekomstige klantnoden in / zoekt verbetering
  • Coacht anderen om klantgerichter te worden / zet structuren en systemen op
  • Onderscheid interne en externe klanten

Relatie met andere competenties:

  • Productkennis
  • Communicatieve vaardigheden
  • Inlevingsvermogen (empathie)
  • Initiatiefname
  • Commercieel inzicht
  • Organisatiebetrokkenheid

Ontwikkeltips:

  • Doe samen met je collega’s een brainstorm betreffende mogelijke verbeterpunten in jullie winkel. Hoe kunnen jullie de klant nog beter van dienst zijn?
  • Neem klachten en adviezen van klanten serieus. Stel bijkomende vragen om een beter zicht te krijgen op het probleem.
  • Ga eens winkelen bij een concullega en evalueer de winkelervaring. Waar scoren zij goed in? Wat kan nog beter? Welke aspecten kan je meenemen naar je eigen winkel?
  • Stel de verschillende buyer persona op voor jouw winkel.
  • Denk eens na over hoe nieuwe collega’s kunnen getraind worden op gebied van klantgerichtheid. Welke noden hebben zij? Hoe kan je hieraan tegemoet komen?
  • Wat kan je doen om de nazorg te professionaliseren?
  • Hoe kan je de winkelervaring personaliseren?