Beknopte definitie:

Doelgroepgericht en inspirerend communiceren, zowel verbaal als non-verbaal, door de communicatiestijl af te stemmen en gespreksvaardigheden (actief luisteren, doorvragen, samenvatten, …) toe te passen.

Kernwoorden:

  • Communicatie afstemmen i.f.v. doelgroep
  • Actief luisteren
  • Interesse tonen
  • Inspireren
  • Non-verbale communicatie

Gedragsindicatoren:

  • Mondeling
    • Boodschap correct overbrengen i.f.v. doelgroep / vakjargon / verzorgd taalgebruik / volledig en bondig
    • Communicatiestijl afstemmen (formeel, informeel, interactief) / actief luisteren
    • Ander laten uitspreken / doorvragen / samenvatten / nagaan of boodschap duidelijk is / interesse tonen
    • Gebruikt voorbeelden en hulpmiddelen / anderen inspireren / zelfvertrouwen uitstralen
    • Non-verbale communicatie: intonatie, houding, expressie, articulatie, oogcontact, snelheid, ritme
  • Schriftelijk
    • Spelling / structuur / zinsconstructies
    • Efficiënt rapporteren

Relatie met andere competenties:

  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen (empathie)
  • Samenwerken
  • Leiderschap
  • Coaching
  • Commercieel inzicht

Ontwikkeltips:

  • Observeer een collega hoe hij/zij met klanten communiceert. Begrijpt de klant wat hij wil zeggen? Is zijn boodschap voldoende concreet?
  • Vraag aan een collega om je te observeren tijdens een gesprek met de klant en daarbij te letten op jouw verbale en non-verbale communicatie.
  • Herformuleer je boodschap wanneer deze niet duidelijk overkomt en ga na waardoor dat kwam.
  • Oefen jezelf in het stellen van doorvragen om een beter zicht te krijgen op de vraag van de klant.
  • Houd je gespreksdoel voor ogen, beperk je tot de essentie, wijd niet onnodig uit.
  • Stem je taalgebruik af op de persoon met wie je spreekt.
  • Laat je gesprekspartner merken dat je interesse hebt in wat hij vertelt, stel gerichte vragen.
  • Laat je geschreven tekst nalezen door een collega.