Beknopte definitie:

Positieve relaties met de klant aangaan, oprechte belangstelling tonen en hun wensen en tevredenheid inventariseren. Beschikken over geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Nieuwe mogelijkheden en markten signaleren.

Kernwoorden:

  • Relatiebeheer
  • Overtuigingskracht
  • Onderhandelen
  • Nieuwe opportuniteiten
  • Strategie
  • Netwerken

Gedragsindicatoren:

  • Inventariseert wensen en tevredenheid van de klant / onderhoudt positieve relaties met de klant
  • Komt geloofwaardig en overtuigend over / toont belangstelling in de klant / voert zelfstandig verkoopgesprekken
  • Onderhandelt succesvol met externe partijen
  • Signaleert mogelijkheden tot nieuwe markten en doelgroepen / zet ideeĆ«n om tot nieuwe verkoopmogelijkheden, diensten en productaanbod
  • Ontwikkelt een commerciĆ«le strategie
  • Bouwt een divers netwerk uit

Relatie met andere competenties:

  • Klantgerichtheid
  • Productkennis
  • Communicatieve vaardigheden
  • Inlevingsvermogen (empathie)

Ontwikkeltips:

  • Besteed tijdens contacten met de klant aandacht aan diens wensen, durf doorvragen en pols ook of de klant tevreden is met de geboden oplossing.
  • Verdiep je in vakliteratuur zodat je op de hoogte blijft over wijzigingen in het werkveld.
  • Plan een brainstorm met het hele team om samen nieuwe verkoopmogelijkheden, diensten en productaanbod in kaart te brengen.