Beknopte definitie:
Positieve relaties met de klant aangaan, oprechte belangstelling tonen en hun wensen en tevredenheid inventariseren. Beschikken over geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Nieuwe mogelijkheden en markten signaleren.
Kernwoorden:
- Relatiebeheer
- Overtuigingskracht
- Onderhandelen
- Nieuwe opportuniteiten
- Strategie
- Netwerken
Gedragsindicatoren:
- Inventariseert wensen en tevredenheid van de klant / onderhoudt positieve relaties met de klant
- Komt geloofwaardig en overtuigend over / toont belangstelling in de klant / voert zelfstandig verkoopgesprekken
- Onderhandelt succesvol met externe partijen
- Signaleert mogelijkheden tot nieuwe markten en doelgroepen / zet ideeƫn om tot nieuwe verkoopmogelijkheden, diensten en productaanbod
- Ontwikkelt een commerciƫle strategie
- Bouwt een divers netwerk uit
Relatie met andere competenties:
- Klantgerichtheid
- Productkennis
- Communicatieve vaardigheden
- Inlevingsvermogen (empathie)
Ontwikkeltips:
- Besteed tijdens contacten met de klant aandacht aan diens wensen, durf doorvragen en pols ook of de klant tevreden is met de geboden oplossing.
- Verdiep je in vakliteratuur zodat je op de hoogte blijft over wijzigingen in het werkveld.
- Plan een brainstorm met het hele team om samen nieuwe verkoopmogelijkheden, diensten en productaanbod in kaart te brengen.