Beknopte definitie:

Aandachtig zijn voor het gedrag en de gevoelens van anderen en daar respectvol mee omgaan. Kan hierdoor behoeften, verwachtingen en (non-verbale) signalen van anderen inschatten en ermee rekening houden.

Kernwoorden:

  • Aandacht voor gedrag en gevoelens
  • Interesse, openheid en respect
  • Begrip tonen
  • Non-verbale signalen opmerken
  • Behoeften en verwachtingen inschatten

Gedragsindicatoren:

  • Heeft aandacht voor gedrag en (onuitgesproken) gevoelens van anderen en houdt er rekening mee
  • Toont interesse, openheid, respect
  • Gevoelens, denk- en leefwereld begrijpen, aanvoelen / zich in de plaats stellen / begrip
  • Non-verbale signalen inschatten / gepast omgaan met weerstand, conflicten en gevoeligheden
  • Behoeften en verwachtingen van de klant inschatten
  • Houdt rekening met het effect van het eigen optreden op anderen
  • Verkoopstrategie afstemmen op klantentype
  • Naar klant / collega’s

Relatie met andere competenties:

  • Klantgerichtheid
  • Communicatieve vaardigheden
  • Samenwerken
  • Flexibiliteit
  • Coaching

Ontwikkeltips:

  • Verplaats je tijdens een gesprek in de positie van de klant en tracht de situatie vanuit zijn invalshoek te bekijken.
  • Wees alert voor non-verbale signalen die je van je gesprekspartner opvangt en ga na wat deze daarmee wil zeggen.
  • Laat jezelf begeleiden door iemand uit je omgeving die een sterk inlevingsvermogen heeft.
  • Laat je klant uitspreken, vraag door en toets regelmatig af of je het goed begrepen hebt: “Bedoel je dat…”.
  • Besteed aandacht aan belangrijke gebeurtenissen van anderen (ziek familielid, verjaardag, …).
  • Merk je zelf op wanneer iemands non-verbale communicatie niet aansluit bij wat die persoon zegt?