Op zaterdagmiddag 13 mei 2023 om 15u. stipt opende de eerste versie van de X-store in de Kapelstraat 7 te Hasselt. De X-store is een uniek pop-up store concept tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen onderzoekers en lectoren om de competenties van studenten te versterken.
Voor de invulling zorgen studenten Bedrijfsmanagement van Hogeschool PXL. ‘Voor onze hogeschool is de X-store een primeur en ik heb altijd gedroomd van mijn eigen winkel in de stad,’ zegt een trotse algemeen directeur Ben Lambrechts.
Waarom is de X-store uniek?
De X-store is geënt op drie uiterst belangrijke pijlers:
- Alle producten die in de winkel te koop worden aangeboden, werden door verschillende studentondernemers zelf bedacht, uitgewerkt en zelfs geproduceerd. Ondernemerschap in het kwadraat dus.
- Vandaag de dag staat duurzaamheid cruciaal en dus worden alle aangeboden producten met duurzaamheid in het achterhoofd geproduceerd. Bestaande producten worden gerecycleerd, en de productieprocessen houden in de grootst mogelijke mate rekening met milieuvriendelijkheid.
- Gezien fysiek en online winkelen hand in hand gaan, ontwikkelden PXL-Marketing studenten zelf ook websites en webshops voor de studentondernemers.
“De combinatie van deze drie pijlers en de samenwerking tussen studenten van diverse opleidingen die elk hun eigen competenties toevoegen maakt deze X-store zo uniek,” aldus Dennis Marien en Hermien Raedts, projectleiders van X-store en onderzoekers van expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen.
Waarom een zoveelste pop-up store?
Pop-up stores zijn ondertussen een wel gekend fenomeen. Via tijdelijk ingeplande winkels laat een pop-up store ondernemers toe om de verkoop van bijvoorbeeld een nieuw product binnen een bestaande lijn uit te testen zonder al te veel risico. “PXL speelde al langer met het idee om studenten pop-ups in te richten. Met ondersteuning door het Europees Sociaal Fonds en in samenwerking met onze projectpartners PMO en het Sociaal Fonds 201 kunnen nu de grote ambities waargemaakt worden,“ zo licht Francis Vos, departementshoofd PXL-Business toe.
Door middel van de X-store wil PXL-Business ondernemerschap bij studenten stimuleren en dit gekoppeld aan competenties zoals veerkracht, leervermogen, commercieel inzicht en flexibiliteit. Uit een recente studie van PXL-Research en PMO bleek dat dit cruciale competenties zijn in de retailsector om te kunnen overleven in een sector die erg onder druk staat door de online giganten. “We zouden deze vaardigheden ook kunnen aanleren in een standaard klaslokaal”, zegt Maarten Thiry, opleidingshoofd Marketing, “maar we zijn rotsvast overtuigd dat studenten onderdompelen in de ‘echte wereld’ veel meer impact maakt. Ook ontstaan er erg interessante samenwerkingsmodaliteiten over alle PXL-opleidingen heen. We zien deze X-store écht als een living lab.”
Welke studentenprojecten worden voorgesteld?
- Somethin: unieke placemats vervaardigd uit natuursteen
- Rapproche: armbandjes waarmee je je gevoelens kan uiten
- Eneca: prachtige vazen die een hernieuwd leven ingeblazen krijgen
- Flame fame: ambachtelijk geproduceerde kaarsen
- Sabun: ambachtelijk geproduceerde zeep
- Vestimenta: een unieke inklapbare kapstok
- Ambrosia: een fris lentebier
- Restain: herbruikbare keukenrol
Dit project kwam tot stand met de steun van: