TETRA: Digitale transformatie van de fysieke winkel

Het TETRA-gesubsidieerd project “Digitale transformatie van de fysieke winkel van de toekomst” wil door middel van digitale transformatie doelgerichter inspelen op de noden van de klant van de toekomst. Dit om de bedrijfsvoering van de (kleine) retailer met een fysieke winkel te optimaliseren en het concurrentievermogen te versterken. Door consumenten beter en persoonlijker te informeren, inspireren, ontzorgen, enz. kan de retailer door het slim inzetten van nieuwe technologieën de consument immers begeleiden om tot aankoop over te gaan in de fysieke winkel. Het matchen van gedetecteerde klantenbehoeften met de juiste technologie, implementatie ervan in incrementele of disruptieve innovatie in het business model aan de hand van digitale transformaties in hun fysieke winkel is cruciaal voor een duurzaam effect op de klantenbeleving en – tevredenheid en bijgevolg het creëren van economische meerwaarde.

Ook voor de technologieaanbieder biedt dit project nieuwe inzichten om aangeboden technologische producten en diensten nog beter af te stemmen op de behoeften van zowel consument als retailer. Via business cases maken we de concrete vertaling hoe een technologie als middel ingezet wordt om een specifiek doel te bereiken ens slaan we de brug tussen de noden van de klanten, het retailaanbod en de technologie.

Slimme stad, Slimme retail

Dit onderzoeksproject diende ter inspiratie en ondersteuning van de retailers en beleidsmakers van centrumsteden met als doel een slimme retailer, slimme(re) stad voor de consument van de toekomst te worden.

Meer informatie over dit onderzoek, kun je hier terugvinden.

ESF: Competentieprognose studie retail

De digitaliseringsgolf overspoelt ons dagelijks handelen. Ook de consument past zich hieraan razendsnel aan. Hij hoeft zich immers niet langer naar een fysieke winkel te verplaatsen om zijn aankopen te doen. Dit heeft een grote invloed op de job van de retailmedewerker. Verder zijn er nog andere tendensen die een belangrijke rol spelen in de retailsector, zoals: fygitaal (fysieke winkels en digitale omgevingen versmelten), omnichannel communicatie, perceptie van het beroepsimago. Op Human Resources gebied oefenen thema’s zoals duurzaam loopbaanbeleid, wellbeing, retentiemanagement, war for talent en competentiemanagement invloed uit op de functie van de retailmedewerker.

Deze competentiestudie is van groot belang om de digitaliseringsgolf in de retail efficiënt en duurzaam in te voeren waarbij de retailmedewerker een cruciale rol speelt.

Einddoel van deze studie is input kunnen bieden aan het breder werkveld van zowel retailondenermers als HR-en opleidingsverstrekkers hoe het HR- en opleidingsbeleid beter af te stemmen op de tendensen en de gevolgen m.b.t. de nieuwe functieprofielen en noodzakelijke competenties van winkelbedienden in de toekomstige zelfstandige kleinhandel: Op weg naar een duurzaam HR- en opleidingsbeleid.

Deze studie kwam tot stand met de steun van het Europees Sociaal Fonds.

Meer informatie over dit onderzoek, kun je hier terugvinden + link

https://www.pxl.be/Pub/onderzoek/Projecten/Projecten-Innovatief-ondernemen/ESF-SCOPE-Competentieprognosestudie-retailjobs.html?cel=GUID-49058FD9087E4DE484E8CE1916CC5B60

__________________________________________________________________________

 

Ben je benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek?

Klik hier om de slides van het slotevent te bekijken en beluister de opname via deze link.

 

__________________________________________________________________________

Retail jobs of the future

Het aantal fysieke winkels neemt af. De rol van de winkel wijzigt als gevolg van onder meer groeiende e-commerce, digitalisering, AI en vergrijzing. Ook de rol van de medewerker in retail wijzigt van generalist naar specialist. Hoe evolueert dit verder? De centrale onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt: Welke medewerkersprofielen heeft een Vlaamse retailonderneming met maximaal 30 werknemers nodig anno 2030?

Meer informatie over dit onderzoek, kun je hier terugvinden + link

https://www.pxl.be/Pub/onderzoek/Projecten/Projecten-Innovatief-ondernemen/Retailjobs-of-the-future-Welke-(10)-medewerkersprofielen-heeft-een-Vlaamse-retailonderneming-met-maximaal-30-werknemers-nodig-anno-2030.html?cel=GUID-49058FD9087E4DE484E8CE1916CC5B60