VALUE PROPOSITION CANVAS

In het business model canvas – dat 9 bouwstenen bevat – zijn er 2 zeer belangrijke onderdelen: je aanbod (waardepropositie ) en je doelpubliek (klantsegmenten). Om je aanbod af te stemmen op wat klanten echt willen is het value proposition canvas een handig hulpmiddel.

HOE GA JE TE WERK

Je start vanuit het standpunt van je klant. Bepaal eerst je klantenprofielen in de rechterhelft van het canvas. Bepaal per klantenprofiel wat je klanten willen bereiken door jouw aanbod te kopen (taken)? Welke obstakels komen ze onderweg tegen (pijnpunten) en wat zijn hun verwachtingen omtrent je aanbod (winstverwachtingen)?  Doe dit voor iedere klantengroep.

Zodra je dit hebt bepaald vul je de linkerhelft van het canvas aan: jouw aanbod (producten en diensten). Lijst vervolgens op welke waarde je aan je klanten aanbiedt. Hoe speel je met je winstkansen in op hun verwachtingen? Hoe kan je hun pijn verzachten (pijnstillers).

Waar is er een fit?  Waar kan je (nog niet) op inspelen? Ook als je een nieuw idee hebt is het nuttig om deze oefening uit te voeren en zo je aanbod nog beter op je klantenprofielen af te stemmen.

Download de template hier.

Meer info? https://vimeo.com/201197034

Bron: Business Model Generation van Alex Osterwalder en Yves Pigneur- https://www.strategyzer.com/canvas/value-proposition-canvas