WAT IS DIGITALE TRANSFORMATIE?

Bij digitale transformatie gaat het erom technologieën in te zetten om (bedrijfs-) processen efficiënter te laten verlopen. Het gaat niet enkel om het vervangen van bestaande diensten door een digitale variant, maar over het transformeren en optimaliseren van de processen met behulp van technologie.

Zo stelt digitale transformatie in de fysieke winkel de retailer in staat om het verkoopproces te optimaliseren en de klantervaring te verbeteren. De inzet van innovatieve technologieën heeft ook een impact op het business model van de retailonderneming.

Doe de scan :
Ben je klaar voor de digitale transformatie van jouw fysieke winkel?
Vul de korte scan in en ontvang jouw digitale transformatie-rapport met handige tips, zodat je meteen aan de slag kan.

WAAROM DIGITALE TRANSFORMATIE?

De fysieke winkel staat onder druk. Consumenten informeren zich grondig voor ze naar de winkel komen. Transparantie, optimale dienstverlening, beleving en een concurrentiële prijs zijn voorwaarden om de klant te blijven aantrekken. Om de stijgende concurrentie met o.a. buitenlandse spelers (e-commerce) en allerlei uitdagingen (zoals COVID-19) het hoofd te bieden, dringt een transformatie van de fysieke winkel (en bij uitbreiding het businessmodel) zich op.

Als retailer sta je voor de dagelijkse uitdaging de consument te blijven binden en je retailonderneming te versterken. Het uitgangspunt hierbij is de behoefte van de klant en nog meer tegemoetkomen aan zijn verwachtingen. Digitale transformatie biedt hier opportuniteiten.
Digitale transformatie in de fysieke winkel omvat het implementeren van digitale retailtechnologieën die het businessmodel positief kunnen beïnvloeden.

Om te bepalen hoe innovatieve technologieën best ingezet kunnen worden in de fysieke retail wordt gebruik gemaakt van het Store Sales Cycle model.(*)
Vertrekpunt hierbij is het bedienen van de klant in het verkoopproces. Deze staat dan ook centraal in dit model. Lees er hier meer over

(*) Shopping Tomorrow (2019) Innovative Retail Technology

HULP NODIG? SPEERPUNT RETAILINNOVATIE

Binnen expertisecentrum Innovatief ondernemen zetten de onderzoekers van speerpunt retailinnovatie in op vernieuwend onderzoek naar retail in al haar facetten. De focus ligt hierbij op businessgeoriënteerd praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.

Retailerondernemers en beleidsorganisaties kunnen zich tot ons wenden met hun vragen rond professionaliseringstrajecten, opportuniteitsanalyses of effectiviteitsmetingen. Samen met de retailer worden noden afgetoetst en/of metingen uitgevoerd om de huidige situatie in kaart te brengen. Vervolgens stippelen wij in nauw overleg een toekomsttraject uit. Of het nu gaat om meer beleving in de fysieke winkel, het uitwerken van nieuwe businessmodellen of het implementeren van innovatieve technologieën om beter tegemoet te komen aan de noden van de huidige consument, PXL-Research begeleidt retailers stap voor stap naar een innovatieve toekomst.

In co-creatie met het werkveld wordt steeds de beste oplossing voor ieder innovatievraagstuk gezocht. Onze aanpak is professioneel, laagdrempelig, hands-on en staat garant voor een win-winsituatie voor alle partijen.