Roeselare wordt in het buitenland aangehaald als voorbeeld van een Smart City. Met het kernplan dat Roeselare opstelde wil de stad een echt belevingscentrum worden.

Focus

  • Trendsettende en toonaangevende retailstad
  • Eerste smart shopping city Vlaanderen

Doel

7 ambities, 50 krachtlijnen:

  • Fijnste winkelcentrum Vlaanderen: heraanleg markten, kinderopvang, sfeermuziek, slimme stadsdistributie
  • Handaars actief steunen: Roeselare b(l)oeit
  • Slimmer shoppen: gratis WIFI binnenstad sinds december 2016
  • Belevingsstad: Roeselroute, evenementen
  • Bereikbaar voor iedereen: sms-parkeren, parkeerapp, mobiliteitsplan
  • Samen sterk: vorming, netwerkevents handelaars, overlegorganen
  • Marketing met effect: citymarketingplan

Output/Gerealiseerde kernversterkende projectinitiatieven

  • Sinds 2014: centrummanager actief: coördinatie centrumgebeuren + contact handelaars
  • 2014: kernwinkelgebied opnieuw afgebakend
  • Juni 2016: leegstand 8.4% (lager dan Vlaamse gemiddelde)
  • De Munt: aangelegd 2014, in 2016 6% meer kooplustigen dan in gemiddelde winkelstraat