Roeselare wordt in het buitenland aangehaald als voorbeeld van een Smart City. Met het kernplan dat Roeselare opstelde wil de stad een echt belevingscentrum worden.
Focus
- Trendsettende en toonaangevende retailstad
- Eerste smart shopping city Vlaanderen
Doel
7 ambities, 50 krachtlijnen:
- Fijnste winkelcentrum Vlaanderen: heraanleg markten, kinderopvang, sfeermuziek, slimme stadsdistributie
- Handaars actief steunen: Roeselare b(l)oeit
- Slimmer shoppen: gratis WIFI binnenstad sinds december 2016
- Belevingsstad: Roeselroute, evenementen
- Bereikbaar voor iedereen: sms-parkeren, parkeerapp, mobiliteitsplan
- Samen sterk: vorming, netwerkevents handelaars, overlegorganen
- Marketing met effect: citymarketingplan
Output/Gerealiseerde kernversterkende projectinitiatieven
- Sinds 2014: centrummanager actief: coördinatie centrumgebeuren + contact handelaars
- 2014: kernwinkelgebied opnieuw afgebakend
- Juni 2016: leegstand 8.4% (lager dan Vlaamse gemiddelde)
- De Munt: aangelegd 2014, in 2016 6% meer kooplustigen dan in gemiddelde winkelstraat