Focus
Tijdelijk handenvrij winkelen in centrum van Hasselt.
Met het project ”Innovatief Belevingswinkelen in Hasselt, hoofdstad van de Smaak” willen de stad Hasselt en haar partners Citydepot, Joyn en Hogeschool PXL inspelen op de verwachtingen van de hedendaagse shopper. De consument vandaag wil meer beleving als hij naar de stad komt om te shoppen. Via ShopUp op de Grote Markt in Hasselt wilden de projectpartners inzetten op een aantal elementen die het shoppen aangenamer maken.
Met pop-upwinkel ‘ShopUp’ werd in Hasselt een nieuwe shopbeleving geïntroduceerd waarbij men tijdens het shoppen gebruik kon maken van talloze handige diensten. In het leegstaande pand aan de Grote Markt 15 kon de shopper van 1 april tot en met 29 juli 2017 terecht voor allerlei diensten die het shoppen vergemakkelijkten en leuker maakten.
Shoppers konden hun gekochte producten zelf langs brengen om gratis in bewaring te houden. Of ze konden de producten in de deelnemende winkels achterlaten waar ze werden opgehaald en naar het afhaalpunt gebracht werden per fietstransport.
In oktober 2017 werd belevering van hotels uitgetest.
In de zomer van 2018 werd het project vervolgd. Handelaren in Hasselt centrum boden de mogelijkheid om de goederen gratis naar je thuis te laten versturen.
Dit project wordt gefinancierd met Europese (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), Vlaamse (Hermes) en provinciale (provincie Limburg) subsidies.
Doel
- Handenvrij shoppen
- 1 april tot en met 29 juli 2017 via ShopUp Grote Markt Hasselt
- Oktober: via levering aan hotels
- Zomer 2018: directe levering aan huis
- Gratis dienst in testfase
Output
- Registratie in ShopUp via registratiebandje
- Registratie in winkel via QR code en verzendingsdozen
- Binnen 90 min aflevering winkeltas in geselecteerde shop&hop parking (bringme locker)
Resultaten: Gebruikers van de shoppingbag-vestiaire die deelnamen aan de online bevraging zijn unaniem tevreden zijn over deze dienst en zouden er nog gebruik van maken in de toekomst. 96% van de ondervraagde gebruikers zijn ambassadeurs die positieve word-of-mouth verspreiden. Het niet meer moeten sleuren met winkeltassen, gemakkelijker andere activiteiten zoals een horeca- of cultureel bezoek kunnen combineren met het shoppen en meer winkels kunnen bezoeken zijn de voornaamste motieven om handenvrij te shoppen. De meerderheid van de ondervraagde gebruikers (89%) vindt deze dienst dan ook handig voor alle winkeltassen, groot of klein, licht of zwaar.
Bij de gebruikers van de shoppingbag-vestiaire werd ook gepolst of ze gebruik zouden maken van andere modaliteiten van handenvrij shoppen die in de toekomst gerealiseerd kunnen worden. Hieruit blijkt dat 6 op 10 van de respondenten gebruik zou maken van een handenvrij shoppen dienst waarbij ze hun winkeltassen in een centraal gelegen pakjesautomaat kunnen ophalen. Nog eens 1 op 3 van de ondervraagde gebruikers zou gebruik maken van een handenvrij shoppendienst waarbij de winkeltassen thuis geleverd zouden worden. 1 op 5 van de ondervraagde gebruikers toont interesse in een handenvrij shoppendienst waarbij ze hun winkeltassen kunnen ophalen in een pakjesautomaat in de parkeergarage.