Focus
Versterken en digitaliseren van lokale economie door handelaars, hun klanten en lokale overheden dichter bij mekaar te brengen.
Doel
Citie app bundelt in één smartphone- of tabletapplicatie alle digitale en mobiele hulpmiddelen die een klant nodig heeft voor een aangename winkelervaring:
- (Digitale) klantenkaart
- Kortingsbonnen
- Vrije parkeerplaatsen realtime
- Navigatie naar handelaars
- Op afstand parkeergeld betalen en parkeertijd verlengen
- M-commerce: klanten bestellen, reserveren en betalen met smartphone, opvolging transacties door handelaars
- Sparen van citie-coins: in te ruilen tegen voordeel
- Info over de stad
Output
- Lancering 20/09/2015. Hierdoor werd Roeselare eerste smart city van Vlaanderen
- Beacons in handelzaken. Beacons zijn automatische, draadloze en locatiegerichte technologie. Handelaar weet wie in zijn zaak staat en kan gerichte boodschappen en kortingen versturen.
- Gelinkt aan Innovation Boulevard – eerder al ingevoerd in Antwerpen (zie verder bij Antwerpen)
- Citie wordt tweewekelijks geactualiseerd
Gerealiseerde kernversterkende projectinitiatieven
Citie app:
- Tussen sept 2015 en december 2016:
- Handelaars:
- 400 handelaars sloten zich aan
- 100 daarvan passen klantenkaartfunctie met shoppingpunten toe
- Consumenten:
- Totaal 3.000 fysieke citie-klantenkaarten
- Waarvan 1.300 consumentendownloads
- 90% actief gebruik app
- Handelaars:
- Update maart 2016 : 6 maanden na lancering al 12.000 gebruikers:
- 5.000 citie app
- 7.000 citie-kaarten