Focus

Versterken en digitaliseren van lokale economie door handelaars, hun klanten en lokale overheden dichter bij mekaar te brengen.

Doel

Citie app bundelt in één smartphone- of tabletapplicatie alle digitale en mobiele hulpmiddelen die een klant nodig heeft voor een aangename winkelervaring:

  • (Digitale) klantenkaart
  • Kortingsbonnen
  • Vrije parkeerplaatsen realtime
  • Navigatie naar handelaars
  • Op afstand parkeergeld betalen en parkeertijd verlengen
  • M-commerce: klanten bestellen, reserveren en betalen met smartphone, opvolging transacties door handelaars
  • Sparen van citie-coins: in te ruilen tegen voordeel
  • Info over de stad

Output

  • Lancering 20/09/2015. Hierdoor werd Roeselare eerste smart city van Vlaanderen
  • Beacons in handelzaken. Beacons zijn automatische, draadloze en locatiegerichte technologie. Handelaar weet wie in zijn zaak staat en kan gerichte boodschappen en kortingen versturen.
  • Gelinkt aan Innovation Boulevard – eerder al ingevoerd in Antwerpen (zie verder bij Antwerpen)
  • Citie wordt tweewekelijks geactualiseerd

Gerealiseerde kernversterkende projectinitiatieven

Citie app:

  • Tussen sept 2015 en december 2016:
    • Handelaars:
      • 400 handelaars sloten zich aan
      • 100 daarvan passen klantenkaartfunctie met shoppingpunten toe
    • Consumenten:
      • Totaal 3.000 fysieke citie-klantenkaarten
      • Waarvan 1.300 consumentendownloads
      • 90% actief gebruik app
  • Update maart 2016 : 6 maanden na lancering al 12.000 gebruikers:
    • 5.000 citie app
    • 7.000 citie-kaarten